V době, kterou jsem já zažila, už tatínek
nestřílel. Měl ale hodně známých, od kterých jsme čas od času koupili nebo
dostali nějakou tu zvěřinu. A taková holoubátka se běžně kupovala v polotovarech
a mívali jsme je často k večeři.
Ani teď se ještě nesežene většinou drůbež bez peří. Takže většinou člověku
nezbyde, než bažanta nebo divokou kachnu oškubat. Čerstvě zastřelený pták se
musí nechat zamřít, to je pověsit někam na chladné místo a nechat ho tam viset
tak týden. S kupovanými ptáky se to dělat nemusí neb už asi někde takhle viseli.
S ptákem je nejlépe se někde zavřít, protože jinak je všude okolo samé peří.
V paneláku jsem se s ním zavírala na záchodě. Vezme se to od ocasu a škube a
škube. Když už mu zbydou jenom takový ty jemný peříčka, zapálí se hořák sporáku
a nad ním se ty peříčka ožehnou. Taky se dá ten pták stáhnout, ale to pak přijde
skoro o to nejlepší, když nemá kůži. Taky se nějak spařuje, to jsem ale nikdy
nedělala a neumím to. Když nemá peří, musí se vykuchat. Pták se položí na záda
hlavičkou k sobě. Hlavička se uřízne tam, kde už nešlo škubat peří. Pták může
mít plné vole. To se musí opatrně vyndat tak, že se podél volete strčí dva prsty
a vytáhne se spolu s dýchací trubicí. Pak se musíme pustit do vnitřností. Nůž se
ptákovi zapíchne špičkou do řitě a tahem se rozřízne břišní dutina až k hrudní
kosti. Musí se jet jen tak po povrchu, nesmí se zaříznout moc hluboko, aby
člověk při tom řezání nerozšmikal i vnitřnosti. Pak ptáka otočte zadečkem k sobě
(pořád je na zádech), zasuňte dva prsty pod hrudní kost a opatrně uvolněte
vnitřnosti. Od vnitřností se opatrně oddělí srdce, žaludek, játra. Žaludek se
rozřízne a vymyje vnitřek. Z vnitřností se dělá knedlíčková polévka.
Vlastně podobná vyvrhávací pravidla platí i pro králíka nebo zajíce. Akorát ten
se musí stáhnout. Kdybyste to někdy dělali, tak si postup najděte na internetu.
Já už si to moc nepamatuju. Pokud se vám stane, že se vám roztrhne žluč, ihned
všechno důkladně opláchněte a pak jazykem zkoušejte, co všechno to zasáhlo –
všechno, co je hořké, se musí vyhodit – jinak by to znehodnotilo celé jídlo.e
Jak jistě z předchozího popisu pochopíte, ne vždycky maminka jásala, když
tatínek domů zvěřinu donesl, přesněji řečeno, většinou nadávala, ale pak si
nechala říct a udělala z toho vždycky něco úúúžasného.
Skoro všechna zvěřina se musí naložit, nebo alespoň potřít kořením a nechat ho
chvilku proležet. Na ptáky jsme většinou v hmoždíři rozetřeli celý pepř, nové
koření, jalovec a tymián.
Jelení, srnčí a dančí jsme nakládali do toho samého koření + zalili červeným
vínem a přidali bobkový list.
Taky jsme svařili nakrájenou mrkev + celer + petržel + bobkový list + ocet nebo
bílé víno + vodu a zalili.
V nálevu se maso nechá ležet nejméně jeden den. Jelen i více.
A pak se konečně může začít upravovat. Ptáky jsme doma většinou pekli.
Plecko a hřbet jsme dělali pečený s divokou omáčkou. Zajíce dělala maminka
načerno nebo s polskou omáčkou. Z kýty se dělají minutky, ale tu jsme skoro
nikdy neměli, protože tu si obvykle nechali ti lidé, co se s námi o to
zastřelené zvíře podělili. U zvěřiny si maminka vždycky nejvíc pouštěla fantazii
na uzdu při vaření a tak z toho jídla vždycky vylezlo něco trochu jiného, ale
vždycky to bylo vynikající, my jsme se přejedli a pak jsme hekali na kanapi.
Ke zvěřině maminka dělala jablka plněná brusinkami, hruškový kompot
s jeřabinami, švestky s octem.
Žádné jídlo se při vaření nesmí uspěchat, ale o zvěřině to patří dvojnásob. To
není vaření, to je obřad a když to člověk absolvuje celé a nic neodflákne, tak
se mu dostane bohaté odměny.
Tak, jak já si to vybavuju - nejvíc jsme
slavili Velikonoce, výročí svatby mých rodičů a Vánoce.
Toho, že jsme prakticky vytlačili oslavy Velikonoc, je mi líto moc. Sice jsme za
komunistů je nebrali moc jako křesťanské svátky, ale už bylo vždycky ve vzduchu
jaro a svátky s sebou nesly příslib naděje a probouzení se. Za komunistů bylo
volno jen na velikonoční pondělí. Školní prázdniny na Zelený čtvrtek a Velký
pátek vznikly až po revoluci.
Předzvěst Velikonoc obvykle začala tím, že jsme několik týdnů před Velikonocemi
začali vyfukovat vajíčka. Pokud jsme nepotřebovali oddělit bílek od ž žloutků,
naťukli jsme lehce vajíčko odspoda a na špičce , špičkou jsme vejce přiložili k
ústům a obsah vyfoukli. Já jsem to dělala dost nerada, protože mě vždycky při
vyfukování tlačilo v uších. Vejduňky jsme omyli a uložili na malování.
Na Zelený čtvrtek ráno se i v komunistických pekárnách pekly jidášky. Byly to
takové placky ani slané ani sladké. Mazaly se medem a jedly se k snídani. Na
gymplu jsme měli takový zvyk, že jsme je nosily k snídani klukům ( Oni nám na
oplátku vždycky vyrobili na Čarodějnice (30.4.) čarodějnici). Na Velký pátek je
půst. Později, když už jste byli malí, jsme si přizpůsobili pověst o pokladu a
chodili jsme na Velký pátek s vámi hledat achátky - někde v Lochově jich je
ještě plná krabice.
Hlavní naše slavící rituály začaly na Bílou sobotu. Ráno začalo výpravou za
kopřivami a jiným zeleným. Na kopřivy chodili obvykle bráchové. Natrhali aspoň
jednu nebo dvě tašky malých kopřivek. Z kopřiv se musí odříznout ztvrdlý stonek
a pořádně se omyjou. Dají se do hrnce a nechají krátce přejít varem, odvar se
sleje a může použít na opláchnutí vlasů po umytí. Spařené kopřivky se vymačkají
- člověk je vždycky překvapenej, jak málo toho z těch dvou tašek je. Vymačkané
kopřivy se nasekají a můžou se použít na přípravu špenátu nebo do hlavičky.
Malování vajíček byla sobotní ženská práce. Když jsme se rozhodli pro batikovaná
vajíčka, nejdřív jsem ráno vyrazila na drobné lístečky. To samozřejmě
předpokládá, že Velikonoce jsou ve vhodnou dobu, kdy jsou ty lístečky tak
akorát, ani velké ani malé. Pak se lístečky přiloží na vajíčko žebrovím k vejci
- na to se navlíkne punčocha nebo gáza. Slupky z červených cibulí se dají do
vody, přidá se trochu octu a obalená vejce se v cibulové vodě povaří. Vejce se
vyndá, nechá uschnout, odstraní se lístečky a vejce se natře špekem.
Nejčastěji jsme vajíčka malovali voskem, na to bylo potřeba sehnat včelí vosk -
to byl za komunistů trochu problém. Špendlík se skleněnou hlavičkou se zabodne
do dřevěné tužky nebo kousku dřeva, špendlíková hlavička se namáčí do
rozpáleného vosku a maluje se s tím vajíčko. Pomalované vajíčko se namočí do
koupených barev. Z uschlého vajíčka se nehtem sloupne vosk a opět natře špekem.
Hotová vajíčka se dala do misky a tam čekala na velikonoční koledu.
Vejduňky jsme moc do barev nedávali - to vejce totiž plavalo na povrchu barvy a
když se ponořilo, tak zase ta barva natekla dovnitř a blbě se z toho vajíčka
dostávala. Vejduňky moc krásně malovala maminka tuší, já jsem to nikdy tak
krásně neuměla. Vejduňky jsme navlíkly na mašličky a dělaly z toho velikonoční
výzdobu.
V sobotu taky maminka upekla mazanec. Beránka jsme nemívali - nebyla na něj
forma a taky myslím, že máma ne moc ráda dělala těsta, do kterých se musí šlehat
sníh.
K jídlu bylo tradičně jehněčí. Většinou byla jehněčí pečeně s kopřivovým
špenátem. Když jsme nesehnali jehněčí, tak bylo nějaké jiné mládě, nejčastěji
kuře s kopřivovou nádivkou. Jako polévka byl obvykle vývar, v kterém byly jarní
zelenina, když už byla a všechny bylinky, co už na Velikonoce rostly (což byl
většinou šnitlík)
Někdy začátkem srpna naši slavili výročí sňatku - tohle výročí si vybavuju jako
nejvýraznější ze všech možných příležitostí, které se dají slavit. Není to tak,
že bychom neslavili například narozeniny, ale naši pojali výročí sňatku jako
jakousi oslavu rodiny. Obvykle přijeli oba bráchové i s rodinami, bylo to
uprostřed léta, venku horko, uvnitř přítmí a celkem chladno, slunce pronikalo
okny s bavlněnými záclonami a vytvářelo takové světelné pruhy, ve kterých se
pohyboval zvířený prach.
Ta obvyklá slavnostní jídla se moc nelišila od slavnostních jídel jiných českých
rodin. Mívali jsme vepřovou pečeni, smažené řízky - vepřové nebo telecí,
svíčkovou nějakou jinou hovězí pečeni s divokou omáčkou, která byla pokaždé
jiná, podle toho, jakou měla zrovna maminka fantazii. Obvykle ale vyhrála pečená
kachna. Tu jsme milovali všichni, hrozně jsme se nacpali a pak jsme celé
odpoledne leželi na kanapi a hekali a stěžovali si, že jsme přejedení. Ke kachně
maminka dělávala kaldoun nebo knedlíčkovou polévku.
I moučníky jsme při této oslavě mívali tradiční - buchty, drobenkový koláč nebo
pudinky. Kachnu nebo husu jsme taky mívali na sv. Martina - to se ale pekly jako
moučník martinské rohlíčky. Ty dělala výborně babička - máma se je snažila dělat
po vzoru babičky, ale neměla takovou trpělivost, tak byly sice stejně dobré, ale
takové trochu šišaté.
Vánoce jsem až tak moc ráda neměla. Naši málokdy dokázali zabránit určité
nervozitě hlavně kolem štědrovečerní večeře. Za komunistů byl Štědrý den
pracovním dnem. Někdy udělali to, že vyměnili neděli za štědrý den, ale ne
vždycky. Pamatuju se, jak jsem jednou vyzvedávala odpoledne na Štědrý den
Kristýnku z jeslí. Většinou jsme to ale "nějak udělali", abychom měli už na
Štědrý den volno. V porovnání se současným slavením Vánoc v Čechách jsme s
těmito svátky nadělali méně štráchů.
Na Štědrý den jsme se postili. Táta se s bráchy vypravili do lesa pro stromeček
a my s mámou doufaly, že z toho nebude ostuda. Když přinesli stromeček, ještě ho
upravili, dali do litinového stojánku, co vypadal jako kořeny stromu a já ho pak
zdobila. Na vršek se připevnila skleněná špička, celé se to pokrylo čokoládovou
kolekcí, co dostávali oba rodiče na Vánoce od ROH, na konec větviček se pověsily
skleněné kouličky a celé se to navrch posypalo andělskými vlasy, což byl takovej
na proužky nastříhanej staniol. Tohle bylo úplně jinak, než u babičky. Babička
měla stromeček umělý, ozdobený jednou provždy a stromeček byl zabalený v igelitu
v takovém prostůrku pod schody na půdu. N Štědrý den se stromeček vybalil z
igelitu a postavil do parádního pokoje. V Lochově byl stromeček taky v parádním
pokoji, kterému jsme říkali salon nebo taky parohový pokoj. V salonu jsme měli
perský koberec a nábytek, co dostala máma ke svatbě. Ve skříni bylo broušené
sklo, čínské vázičky a látky po pradědečkovi, co měl v 19.století firmu na
nábytek. U stropu visel lustr z parohů a po stěnách byly největší parohové
trofeje, které povětšinou pocházely z myslivny z Kryštofova údolí. Tam se
normálně nechodilo, jenom, když byla nějaká velká sláva.
Odpoledne jsme se všichni vykoupali . Ve vaně jsme vystřídali kapra, který tam
před námi plaval několik dnů. Kapra zabíjela a kuchala máma. K večeři jsme
tradičně měli rybí polévku, smaženého kapra, bramborový salát a jablíčka v
županu. V určitém období maminka dělala i jiné ryby, třeba si vzpomínám na
pečenou štiku, ta byla teda moc dobrá. I ta štika nám plavala ve vaně a když ji
máma zabíjela, tak ji kousla.
na vesnici všichni pěstovali brambory a
mrkev a petržel a tak. Ne tak my. Vždycky jsme pěstovali něco, co by ostatní
zavrhli jako zbytečnost nebo nechutnost. Jako první si pamatuju chřest. Teď je
celkem obvyklý, ale za mého dětství nikdo nevěděl, k čemu by to bylo dobré. My
ovšem taky ne. Takže jsme to nepřihrnovali a namísto chřestových paliček, tak
jak je známe nyní z obchodu, nám vyrostl vysokánský keř.
My jsme vůbec potřebovali najít takovou zeleninu, která nedá žádnou práci a
vydrží růst i obalená plevelem. Jako úplně ideální rostlina se pro nás ukázal
mangold. Zasejete ho, vyjednotíte rostlinky a pak už jen čekáte, až to vyroste.
Je to takový příbuzný řepy, akorát to nemá bulvy a pěstuje se to hlavně pro
listí a řapíky. Rostliny, které se nesnědí do zimy, se dají vyrýt, dát do kýblu
do sklepa, kde ještě nějaký čas vydrží. Řapíky mangoldu se ze spodu odříznou od
rostliny, oddělí se listy a omyjí se. Řapíky jsme potom připravovali po polsku.
Po polsku jde dělat jakoukoli zeleninu - pórek, mrkev, květák, brokolici,
řapíkatý celer. Nebo jsme je dělali zapečené se šunkou. Stejně jde dělat taky
pórek - ten je chutnější, ale o jeho pěstování jsme se nepokoušeli. To by to
dopadlo. Listí z mangoldu jsme pak obvykle upravovali dušené jako špenát. Je to
stejně dobré, jako špenát a není na něm tolik hlíny, jako na normálním čerstvém
špenátu . Na dušený "špenát " lze taky použít cokoli zelené - třeba salát,
zvlášť pokud "vykvete" a není možné ho použít do normálního salátu, nebo mladé
kopřivy. Později v Chorvatsku jsem se naučila ještě jedno jídlo s čímkoli
zeleným - chorvatské šťouchané brambory.
Ještě na jednu zeleninu si pamatuju - bohužel nevím, jak se to jmenovalo - bylo
to příbuzné rajčatům nebo bramborám - pěstovalo se to pro plody, které byly
drobné, tmavě modré až fialové. Máma to nakládala nakyselo jako okurky nebo jen
tak povařila. Hrozně mi to chutnalo, nehledě na to, že tmavomodré koule na
talíři vypadají moc pěkně. Od té doby jsem to jedla jen jednou - na večeři u
japonského vyslance -ale tam taky nevěděli, jak se to jmenuje česky. Moc ráda
bych tuhle rostlinu ještě někde sehnala.
Z našich pěstitelských zážitků musím ještě vypíchnout různé dýně a cukety a
patizony. V Lochově šly pěstovat líp, než v Praze, protože v Praze mi už mladé
rostlinky vždycky spasou slimáci. Ti v Lochově nebyli. Pokrmy z dýní a cuket
jsou teď už obecně známé - já mám nejradši dýňovou polévku - ta se hodí, když
člověk chystá jídlo pro hodně lidí - taky guláš s dýní. Cukety jsou dobré do
všeho, jen bych vybrala ratatuile nebo zeleninu na smetaně. Za zmínku stojí
špagetová dýně, ta už se teď objevuje na trhu - je taková menší světle žlutá a
tvar má jako ragbyový míč. Tu je skvělé upravit jako špagety.
Máma skoro každou zeleninu smažila, buď v trojobalu nebo v těstíčku. Tak smažila
květák, brokolici, celer, cuketu nebo patizony. Patizony před obalováním ještě
potřela česnekem. Když nebylo dost zeleniny na smažení, tak natrhala květenství
bezu, namočila do těstíčka a osmažila taky.
K nenáročným zeleninám patřily taky zelené fazolky - ty máma dělala skvěle na
smetaně. Na způsob tohoto receptu já taky dělám fazolkovou polévku.Taky jsou moc
dobré s rajčaty.
A nesmím zapomenout na zeleniny obvyklejší, třeba dušenou mrkev. Nebo mrkev s
ranným zelím. A jedno z mých nejzamilovanějších jídel o babičky byla dušená
kapusta. Tohle jídlo se babička naučila v době, když žili s dědečkem v sudetech,
od Němců.
Na houby jsme chodili vášnivě rádi.
Vyrazili jsme celá rodina. Sbírali jsme prakticky všechno, co se dalo jíst.
Samozřejmě hřiby, suchohřiby, babky, bedly, masáky, klouzky, křemenáče a kozáky.
Když jsem byla malá, byly běžnou houbou ryzce – ty rostly na okrajích lesa a
lišky. Když rostly jenom lišky, tak jsem byla naštvaná, protože jsem to
pokládala za takovou podřadnou houbu, asi jako holubinku. Holubinky sbíral
hlavně Míla – ten bral všechno – holubinky ochutnal a když nepálily nebo nebyly
hořké, už je bral.
Celý úlovek jsme snesli na jednu hromadu, bývalo to běžně několik tašek, pak
jsme obdivovali, čistili a třídili. Na jednu mísu jsme dávali plemcáky – to byly
houby, které normální houbař už nechá v lese – starší s plodnicemi, co měly
dlouhé výtrusy - např. kozáky, babky, velké hřiby. Od plemcáků jsme oddělili
plémcákové hlavičky, ty jsme dali stranou na plemcákovou polévku. Protože to
byly staré houby, které se lehko pomačkaly, musela se dělat nejdřív. Plemcákovou
polévku miluju, ale z kupovaných žampionů se fakt udělat nedá.
Plemcákové nožičky byly naopak pěkně tuhé, tak se daly stranou na houby v soli.
Tak jsme nejčastěji houby konzervovali. Mně to ale nechutnalo, mohla se dát do
polévky tak lžička, tak jsme později přešli na konzervování v tuku a v Praze
jsem pak taky houby mrazila. To v Lochově nešlo, protože jsme neměli chladničku,
natož mrazničku.
Na další mísu jsme dávali malé houby – celé babky, suchohřiby, lišky, václavky,
malé bedly, malé masáky, žampiony. Ty jsme pak dělali nakyselo. Maminka je pak
zavařila a pochutnávali jsme si na nich celý zbytek roku. Nejlepší jsou, když se
povede dobrá směska, ne jen jeden druh. Jednou v listopadu táta objevil na
podmočené louce za Holínem houby, co byly úplně čistě fialové. Maminka je
zavařila nakyselo. S octem ta barva ještě krásně vynikla. Dávali jsme je
návštěvám a bavili jsme se tím, jak se návštěvy kroutí a bojí se to jíst. Teď už
ty návštěvy docela chápu.
Když ale bylo bedel dost, byla by škoda ty malé hlavička dávat do octa. To jsme
pak dělávali nadívané bedly. Ty pokládám za jeden z nejlepších houbových pokrmů.
Dá se to sice dělat taky ze žampionů nebo masáků, ale není to ono. Hlavičky
velkých bedel a masáků jsme schovali a pak jsme je dělali jen tak na oleji.
V trojobalu jako řízky jsme dělali jen velké hřiby nebo suchohřiby nebo kozáky.
Masáky se taky spolu s jinými bílými houbami, to je takovými houbami, co nebarví
(lišky, ryzce, pravé hřiby, žampiony), hodily na bílou polévku.
To, co se nehodilo ani do jedné z předcházejících hromádek se nakrájelo nadrobno
a dělala se z toho klasická smaženice nebo hubník nebo houbofleky nebo houboto,
podle toho, kolik jich bylo. Skoro všechna jídla z hub jsou dobrá tehdy, když se
povede udělat dobrou směsku. Každá houba sama o sobě má jinou chuť, ale teprv,
když se ty chutě spojí dohromady, vznikne pravé české houbové jídlo.