Pátek
12. července - Rjukan a noční přejezd do Švédska
Rekapitulace - cyklistika kolem Rjukanu
ujeto: 87 km = dlouhý okruh a 75,1 km = krátký okruh, Marcela = 77 km, Valaši = 41 km, Čiháci + Martina = 40 km
čistý čas: 3:39 (při 75,1 km)
prům. rychlost: 20,6 km/hod. (při 75,1 km)
trasa: dlouhý okruh = Mardalen - Kalhovd - podél Kaldhovd fjordu - serpentýny pod lanovkou - Rjukan - kemp Sadviken
krátký okruh = Mardalen - Atra - Rjukan
- Atra - kemp Sandviken
počasí: celý den bylo slunečno, teplota cca 18° - 20° C
Rekapitulace - noční přejezd busem do Švédska
ujeto: 470 km
trasa: kemp
Sandviken - Austbygd - Oslo - hranice Norsko/Švédsko - Göteborg - Mölle
Budíček byl dnes v 7,00 a v 7,30 byla snídaně = rybičková pomazánka + klasika. No a pak už jsme se ničím nezdržovali, takže v 8,15 byl odjezd busem do Mardalen. Nějak nikdo neměl chuť vyjet si ten dokopec po svých, všichni jsme se nechali vyvézt. V kempu zůstali jen Oaj, Čiháci a Martina.
V Mardalen se každý rozhodnul, zda chce jet dlouhý nebo krátký okruh. Dlouhý byl dost drsný - asi 50 km to mělo býti ještě do kopce a pak následoval prudký sjezd kamenitou cestou pod lanovkou do Rjukanu a odtud podél jezera až do kempu. Dalo to dobrých 87 km. Krátký okruh dal nakonec sice dobrých 75,1 km, ale byl podstatně jednodušší - sjel se skopec zpátky k jezeru a pak podél něj do Rjukanu a zpět. Nakonec se pro něj rozhodli jen BrJájové a já s Vrčkou. Ostatní se vydali na okruh delší - teda ještě kromě Marcely, která si sjela jen skopec zpátky do kempu a až teprve odpoledne se vypravila na vyjížďku do Rjukanu. No a Valaši sice vyjeli na delší trasu, ale Editě se záhy udělalo dost špatně a blinkala, takže se vrátili do kempu.
...není to úplně totéž, ale jak je vidět, téměř stejnou trasu nabízí i dostupné informace z okolí Rjukanu...
...“dlouhá“ varianta...
...“krátká“ varianta...
Byla to naše poslední vyjížďka v Norsku a konečně nám celý den svítilo slunce a bylo nádherně teplo. Projížďka podél jezera byla dost nenáročná - taková silniční nuda téměř po rovince. Účastníci delšího okruhu si ale dost mákli - dokopec byl nekonečný a sjezd pod lanovkou do Rjukanu byl dost dramatický. Ale sjeli to všichni bez úrazu.
No a Rjukan, tak to bylo takové divné městečko. Na jedné straně jsme se tu setkali s klasickou severskou architekturou a samozřejmě nesměl chybět skanzen, na druhou stranu tu ale byl i dostatek kamenných staveb, z nichž mnohé nesly neklamné známky německé architektury 30-tých let. Také to vesměs byly budovy zabývající se v době války výrobou tzv. těžké vody, kde je dnes „Norské muzeum průmyslových dělníků“. Hrozný název, ale jde o expozici o průmyslové výrobě a lidské dovednosti a hlavně o výrobě již zmíněné těžké vody. Pak tu byl technický skvost - elektrárna vytesaná hluboko do nitra skály. Jo a pak tu byl kamenný kostel, což v norských městečkách vůbec není obvyklé. Oproti ostatním místním nevzhledným kamenným stavbám, byl ale alespoň docela pěkný.
Odpoledne jsme se v kempu pěkně dosušili, zabalili jsme, naposledy jsme namravenečkovali náš bus a v 18,45 jsme se vydali na dvoudenní přejezd zpět k domovu. Na noc jsme shlédli video „Pravdivé lži“ a zase kousek z Vpepova dokumentu „století lidí“, no a pak nás probudilo až svítání v přístavu Mölle.
...noční přejezd do Švédska...
Pearles of Bloncka:
-
zatímco my
jsme balili a bourali, ona ležela na Víťově karimatce (protože svoji už měla
přece zabalenou) před Víťovým stanem (přece ho nebude bourat, když není její) a
pozorovala dění kolem, které „vtipně“ komentovala. Už jsme se ale ani nesnažili
její repliky chápat ačkoli ona se jim srdnatě smála.
Norsko očima druhých…
Rjukan - co praví průvodce
Nejzajímavější stavbou malého průmyslového města,
ukrytého hluboko v údolí řeky Many, je elektrárna (Mar Kraftverk) umístěná
300 m hluboko ve skále, která byla při svém vzniku roku 1911 největší
elektrárnou na světě. Na její turbíny dopadá voda vodopádu Rjukanfossen
z výšky 823 m. Jedná se o technickou památku, která svým návštěvníkům
nabízí i procházku po nejdelším dřevěném schodišti na světě čítajícím 3380
schodů, které vede podél spádového potrubí. Navštívit tu lze i Norské muzeum
průmyslových dělníků.
...poštovní schránky u silnice -
jak dlouho by asi tak vydržely u nás?!?...