Sobota 6. července - zahájení dvoudenního přejezdu Trollstigen a Dalsniba

Rekapitulace celého dvoudeňáku:

ujeto:                     129,8 km - Peki 177,8 km (první den = 63,1 km a druhý den = 66,7 km - Peki 114,7 km)

čistý čas:               první den = 4:25, druhý den neměřeno

prům. rychlost:    první den = 14,2 km/hod., druhý den neměřeno

převýšení:             2.690 výškových metrů

trasa:                     první den = stezka Trollů = Trollstigen - soutěska Gudbransjuvet - Sylte - trajekt - Eidsdal - parkoviště nad Geirangerem

                                druhý den = parkoviště nad Geirangerem - Geiranger - projížďka fjordem na lodi - Dalsniba (1.484 m n/m) - údolím řeky Otta

počasí:                  polojasno a bez deště (pokud nepočítáme déšť nad Trollstigen), cca 15° - 17° C

 

Budíček byl dnes AŽ v 7,30 a v 8,00 byla snídaně = chléb + pomazánka + klasika.

V 9,00 byl odjezd. Nejprve jsme se zastavili v informačním středisku v městečku Åndalsnes, kde jsem zakoupila ďábelské Trolí bonbóny“. Nikdo je však nechtěl ochutnat - naopak jednohlasně bylo rozhodnuto, že tyto bonbóny budou jako dárek dovezeny Jirkovi Kr. sr., který tu původně měl být s námi a určitě by se mu tady líbilo. Bonbóny jsem sice do Česka dovezla, ale díky různým klimatickým vlivům doznaly jisté vzhledové změny a je fakt, že Jirka sr. při jejich spatření odmítl nést hrdinně svůj úděl obdarovaného trestance a tu částečně rozteklou hmotu odmítl byť jen ochutnat. No, mysleli jsme to dobře…

 

 

A pak jsme ještě zajeli na vyhlídku pod stěnou Trollů. Možná se vám to zdá divné, ale tady byla skutečně vyhlídka pod stěnou, protože prý jde o nejvyšší vertikální skalní stěnu, která dosahuje výšky 1.000 metrů. Stěna ale byla poněkud zamlžená, takže „míry a váhy“ jsme si přečetli tak akorát na přiložené ceduli a pak jsme se věnovali shoppingování, protože tady byla možnost zakoupit  různé trolíky a drobné dárečky na památku z Norska. A odkud odjinud přivézt komukoli dárek než od stěny Trollů.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

No a pak jsme přejeli na parkoviště pod stezkou Trollů = Trollstigen. Tady následoval výsadek, ale abychom to měli snažší, bylo rozhodnuto, že nám bus vyveze nahoru bagáž a mi si těch 11 zatáček o délce cca 9 km s převýšením asi 500 výškových metrů vydupneme jen tak „na lehko“.

 

 

vpravo:

...výsadek na parkovišti pod stezkou trolů...

 

 

dole:

... stezku trolů tvoří jedenáct zatáček po úbočí skalního masívu...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...a tenhle trolík hlídal vchod do chaty nad Trollstigen...

 

 

 

 

Vzdálenost v km

Nadm. výška v m

Co se psalo v itiku...

Co nám napsal život...

0

300

parkoviště pod stěnou

Bylo míněno samozřejmě parkoviště pod stezkou.

6,3

684

Trollstigen

Tak tenhle úsek jsme zvládli poměrně snadno a rychle. Čistý čas byl 0:43, průměr 7,2 km/hod. Sami jsme byli docela překvapeni, jak rychle jsme to vyjeli. Hrubý čas byl, samozřejmě, poněkud delší, protože jsme se v zatáčkách kochali výhledem do údolí a fotili jsme se kolem vodopádu.

Horší ale bylo, že nám tady začalo pršet. No a tak jsme u chaty na Trollstigen pomalu nabalili kola „na těžko“, posilnili jsme se a když přestalo pršet, vydávali jsme se postupně dál.

Je fakt, že teď jsme s Vrčkou byly rády (a možná, že nám i někteří záviděli), že jsem v pracovních oděvech před odjezdem zakoupila žlutý pogumovaný obleček zvaný „atombordel“ aneb termoilzolační vodoodpudivý oblek. Vrčka sice při spatření tohoto oděvu doma v předsíni prohlásila, že ho nikdy na sebe nevezme, ale jak se říká „nikdy neříkej nikdy“. Však to známe - nouze naučila i Dalibora housit…

Jo a na dva dny jsme se rozloučili s Martinou a Jarkou - ty si vyjeli jen Trollstigen a nadále se dvoudeňáku neúčastnili.

9,1

855

sedlo, vrchol

Tak to bylo tam, co byla ta spousta kamenných trolíku. I my jsme si nějaké postavili pro štěstí a pro splnění i těch nejtajnějších přání. Tak uvidíme.

25,6

220

soutěska Gudbrandsjuvet

Jak je vidět, jeli jsme nyní pořád s kopce. Byla to nádherná cesta kolem divokého horského potoka. No a kdo chtěl, tak si v soutěsce mohl zase koupit nějaké ty upomínkové předměty. A samozřejmě nás tu chytla rovněž přeháňka. No a co je to ta soutěska Gudbrandsjuvet?!? Je to taková zdejší přírodní raritka. Voda si tady vymlela kaňon o šířce asi 5 metrů a hloubce asi 20 metrů a je fakt, že pohled do toho „vodního kotle“ byl impozantní.

44,5

0

obec Sylte - u moře

Tady bylo pro nás důležité jediné - najít trajekt.

45,5

0

nasednout na trajekt - EIDSDAL

Tak tohle zvládli všichni a za 18 NOK/osoba nás během 15-ti minut převezli do Eidsdalu.

54,9

416

jezero Eidsvatn, nocleh, WC

Od trajektu až k jezeru jsme jeli pořád do kopce a abychom se nenudili, tak nás stíhala jedna přeháňčička za druhou. Ach jo. U jezera jsme ale nenocovali. Jen jsme se tu lehce občerstvili a popojeli jsme ještě o kousek dál - až nad Geiranger.

63,19

610

parkoviště, druhá možnost noclehu, WC

Tak tohle bylo zcela impozantní parkoviště nad Geirangerem. Byla tu jakási dřevěná ruina, kterou někteří využili k noclehu, pak tu bylo vyhřívané WC s teplou vodou, které nekompromisně obsadila i s kolem Bloncka, no a my ostatní jsme zastanovali po okolí. Je ale fakt, že u večeře, byť byly jen pytlivky, jsme měli neopakovatelné výhledy na okolní vrcholky hor a všude kolem nás šuměly vodopády a horský potok. To by nám nevynahradila ani svíčková.

 

Pearles of Bloncka:

-          u stěny Trollů si zakoupila bejsbolku s losím či sobím parožím. Na její hlavě působila vskutku impozantně a my ostatní jsme byli rádi, že jsme si nic takového nepořídili.

-          pak si pod Trollstigen nepřeložila bagáž z přívěsu do busu. Když se po zdolání stezky domáhala přívěsu s bagáží, dohnala k slzám i řidiče, zvláště když je obvinila, že jí nechali brašny dole a nekompromisně požadovala, aby jí pro ně dojeli. Řidiči ale naštěstí již dole pochopili, čí že to asi tak bude ta bagáž, ke které se nikdo nehlásí a tak ji pro jistotu vyvezli s ostatními brašnami nahoru.

-          v sedle nad Geirangerem obsadila na noc vytápěné WC na parkovišti, kde se zamkla a nikoho nevpustila dovnitř, čímž dohnala k slzám výpravu z Japonska a z Liptovského Mikuláše.

 

Norsko očima druhých…

Andalsnes:

www.periskope.cz

Město při ústí řeky Rauma. Za 2. sv. války bylo těžce poškozeno. Nedaleko začíná proslulá Cesta Trollů.

Trollstigen = cesta trolů:

www.periskope.cz

<SPAN style="FONT-WEIGHT: normal">11 serpentin zahloubených do skalního masívu. Otevřena cca od konce května (po roztání sněhu). Pro zvýšení bezpečnosti provozu bude v roce 2000 uzavřena již od poloviny srpna (odstřely uvolněných skal)….

 

 

 

http://www.worldonline.cz/trav/trav_center_010529.348858.html

…Jelikož úspěch cestování po Norsku záleží na dobré vůli horských skřítků, tzv. trolů, jejich sošky jsou k mání kdekoliv. Byla po nich nazvána i úzká strmá pěšinka - Cesta Trolů, která kolmo protíná svah nedaleko města Andalsnes a která byla kdysi jediným spojením mezi dvěma regiony. Dnes se strmým srázem klikatí asfaltová silnice, nad níž se tyčí osmisetmetrová skalní stěna, která každoročně láká stovky horolezců…

http://home-1.worldonline.cz/~cz540496/Norway-2000/W1.htm

…Následuje přesun do nejsevernějších končin Norska které navštívíme, do kraje Romsdal. Projíždíme nádhernou krajinou, míjíme desítky vodopádů a asi na patnáct minut zastavujeme u stěny Trollů - Trollvegen, jež je však neprodyšně zahalena v mracích. Jen na malou chvíli vylézá špička masivu, který se tyčí kilometr nad parkovištěm na kterém stojí naše Karosa. Po této krátké zastávce pokračujeme do dnešního cílového místa, městečka Andalsnes, kde v místním kempu strávíme čtyři příští noci. Kemp nám svou výbavou po delší době připomíná, že žijeme na přelomu druhého a třetího tisíciletí.

Několik sporáků, pračka, sušička, teplé sprchy, většina z toho však na žetony v hodnotě deseti NOKů. Jsme teprve třetí den na cestě a už teplou sprchu ? Tak to tedy ne, pro dnešek musí stačit umyvadlo, kde teče teplá voda zdarma a neomezeně dlouho. Před půlnocí uléhám do svého spacáku. Venku horečně probíhají přípravy silnější skupiny, která zítra vyrazí na tři dny do hor.

Odjezd z kempu je dnes stanoven již na půl osmou což nutí většinu z nás vstávat v čase, který není pro tento druh činnosti zrovna ideální. V silnější skupině, která čítá téměř třicet lidí, finišují přípravy na třídenní přechod hor a proto lze dvacetiminutové zpoždění při odjezdu považovat za přijatelné. Po půlhodince jízdy čeká naši Karosu první velká zkouška. Čeká nás výjezd cestou Trollů, před níž nás dopravní značka varuje před všudypřítomností těchto norských skřítků. Tato cesta byla otevřena v roce 1936 králem Hakonem VII. po osmileté výstavbě. V jedenácti serpentinách

údajně překonáváme nejvyšší převýšenní v Evropě a po půlhodince jízdy se zastávkou u vodopádu Trollstigfossen se dostáváme na samý vrcholek hory Stigroa. Ocitáme se však v mracích a v mlze, takže ze slibované vyhlídky Trollstigen na údolí Utsikten-Isterdalen není nic…

…Kolem deváté hodiny opět přijíždíme na Trollstigen. Je sice stále zataženo, ale mraky se trošku zvedli a tak se nám otevírá pohled zhora na cestu Trollů a na údolí do kterého nás tato cesta přivede a v němž leží i náš kemp. Poté nás již čeká jen krátká cesta do kempu. Deset minut po jedenácté se snaží Laďa svolat zájemce do "letního kina Karosa", kde se promítá velmi hodnotný snímek, jehož název si bohudík nepamatuji. Děj většinu osazenstva uchvátil natolik, že po chvíli téměř všichni spí. Po chvíli vzbudí pozornost výkřik do tmy jednoho z našich řidičů, který se slovy "Kurva nespi" snaží vzbudit kolegu. Po půlnoci budí téměř všechny přítomné titulky a odcházíme do svých stanů. Je jedna hodina v noci, je docela šero, ale tma vypadá jinak…

www.zzz.cz/cesty/

…Ráno pokračujeme pomalu údolím Romsdal. Každou chvíli je tu něco k vidění, většinou vodopády, nepříliš vysoké, leč dramatické. A pak nás už čeká Stěna trollů, na jejíž patě je umístěna informační tabule, znázorňující mimo jiné stěnu ve srovnání s Eiffelovkou. Ta samozřejmě nesahá stěně ani po kolena - poměr je tak 1:6.

Cesta trollů je impozantní silnice, která patří k povinnému repertoáru každé cestovky a nestydím se, že jsem ji taky v tom davu projel. Kroutíte vesele volantem, koukáte na vodopád, a za chvíli jste o kilometr a něco výš, v sedle, kde ten vodopád začíná…

www.czp.cuni.cz/solidus/kronika_voda_98.htm

…Vylézáme na obrovskou ledovcovou morénu a vstupujeme do Trollího království. Dříve poměrně vzkvétalo, ale nyní se už Trollím zemním obydlím propadly střechy, takže po nich zbyly jen četné prohlubeniny (podle novějších mylných výzkumů vzniklé při tání ledovců).

Procházíme širokým ledovcovým údolím. Nad námi se honí slohy a kupy, až se nakonec spojí do hrozivě temných stratocumulů, ze kterých začnou vypadávat vertikální srážky. Prodíráme se hustým porostem břízek, brusinek a další horskou květenou. Brodíme se sněhem a potokama. Vody z nebe přibývá a pevné půdy pod nohama ubývá. Snažíme se udržet na viklajících se kamenech, porostlých kluzkými lišejníky a nespadnout do zamrzlého plesa. Vstupujeme do mraku. Je vidět jen na pár kroků a sněží tu. Konečně zcela vyčerpáni vystupujeme na vrchol. Parádní výhledy (na všechny strany stejné). Posilujeme se tekutinou, připomínající ranní moč…

…Desátý den našeho zájezdu začal jako normálně – nevesele – probudili jsme se do norského deštivého rána. Po snídani a rozcvičce se část účastníků vydala autobusem do nedalekého Ĺndalsnes, kde měla asi jednu hodinu času na prohlídku města, popřípadě na nákupy a na návštěvu a vybrakování informačního centra pro turisty. Po návratu do tábora (a jeho zlikvidování) se sportovci rozdělili na dvě základní skupiny: pěší a cyklisty. Kolaři vyjeli hned z tábora po silnici směrem ke Trollí stezce. Trollí stezka (Trollstigveien) je tvořena několika serpentýnama, ze kterých je za normální viditelnosti nádherný výhled na vodopády a okolní skály (podle průvodce je to nejnavštěvovanější silnice v Norsku). Pěšáci se nechali vyvézt autobusem o pár km výše a vydali se též na cestu Trollí stezkou vzhůru.

Počasí nám nepřálo a tak jsme nádhernou scenérii spíš tušili, než viděli. Protože skály s vodopádama vidět nebyly, mohli se pěší kochat alespoň pohledem na brunátné tváře okolojedoucích a funících kolařů. Na konci stoupání pro nás službička připravila občerstvení v podobě chleba s paštikou. Po svačině se cyklisté vydali po silnici směrem do údolí a pěší nasedli do autobusu a odjeli tamtéž. Po chvilce jízdy se mlha začala protrhávat a většina pěšáků zatoužila sjet na kolech z kopečka dolů. Tak autobus zastavil, kola se odvázala a jelo se dál.Ale po pár km byla jízda přerušena kvůli zhotovování oběda…

 

...nocleh nad Geirangerem...

(PeDorky - teda spíše Dorka, Pepča fotí)