History i Obrázky z akce

BBCC

místo konání: Krušné hory - Nové Město
termín konání: 11. - 13. ledna 2002

První podnik roku 2002 našeho klubu proběhl 11.1. až 13.1. v Novém Městě v lyžařském duchu.

Faktum nízké účasti se vznášelo nad celou akcí jako bouřkové mračno: – jak malý/mladý Pepa nevodí v předcestovní horečce na hory své milenky, jsou potíže zaplnit i malou chatu, jiní se nadšeně přihlásili ale pak zůstali doma pod průhlednými záminkami pracovní vytíženosti jako Rajče a jeho Krajče, další přihlášený – Marcela Janečková odřekla účast na poslední chvíli s tím, že ji moří nějaký vir.

pátek

Hvězdné nebe, čistý vzduch a pohled na mlhou inverze zakrytý Jáchymov jsme viděli asi jako poslední, když jsme s Editou a Markem jako první přijeli do sněhem zasypané osady Nové Město u Jáchymova – pak se začalo ve všech domech usilovně topit a přihnala se od západu oblačnost. Po nás dorazili před dvanáctou ještě Brč a Jája s Tomášem Fialovic.  Věrni tradici jsme se pokoušeli o nějaké hlubokomyslné diskuse, ale nakonec z toho byla jen domkářská beseda při konzumaci vína...

sobota

Ráno přispěchali Mirek a Honza Vaňci a přivezli s sebou Zdeňka Fialu. Rozdělili jsme se do tří zájmových skupinek:

Po setmění jsme se všichni sešli na chatě: Vaňci se připravovali k odjezdu, Tomáš se k nim přidal a nakonec musela jet do Prahy řešit nějakou krizi i Jája. Nad dalším vínem jsme zbyli já, Edita, Brč, VPepa, Dorka a Zdeněk. Pod Dorčiným dohledem jsme (hlavně z jejích zásob a jejím úsilím) vykouzlili něco na způsob švédského stolu a v dobrém rozmaru rozprávěli. Když jsem připravil konev Yogi čaje (to se vezme čaj, směs Yogi čaj a vaří se to 10minut, pak se přidá cukr (med) a mlíko) disputace sklouzla do nebývalé filosofické hloubky a zvlášť VPepa by měl děkovat osudu, že se dnes za kacířské názory neupaluje. Jeho teorie programujícího pánbíčka by si jistě zasloužila zevrubnější reprodukce, ale nejsem s to ji sledovat do všech nuancí a subtilností... Asi nás den zmohl, když jsme se neorganizovaně rozcházeli na pokoje a ani nepřivítali půlnoc Horolezeckou...

clickni si na mapku/obrázek - a zvětší se ti!

A o tom, jak se měla v sobotu běžkařská sekce, napsal Zdeněk:

Nespěcháme, ale před desátou jsme už na cestě. Sice ještě ne ve sněžných stopách, ale alespoň v autě na silnici do Božího Daru. S Jardou, Editou a Marunou. Rozjasnilo se, objevuje se sluníčko a my (Jája, Mirek a Zdeněk) nedočkavě nastupujeme do lyžařských stop. Ty nás nejprve vedou k Božidarskému špičáku, který objíždíme zprava a podél jeho odvrácené strany se vracíme zpátky k Božímu Daru.

V místě, kde je na přiložené mapě vypsáno jméno říčky “Černá”, překračujeme silnici a sledujíce větší půlkružnici sjíždíme na rozcestí “Myslivny”. Původním záměrem byla příhraniční cesta do Potůčků, avšak lyžařské stopy nás svedly pouze sem. A tak tedy pokračujeme přes rezervaci Božidarské rašeliniště jen jinou cestou zpět na rozcestí lyžařských stop nad Abrtamskou zatáčkou.

Je tak kolem jedné hodiny, jsme již zdravě unaveni, a k plné spokojenosti chybí už jen dobré jídlo a dobré pití v útulné restauračce. Co teď? Trochu improvizace a trochu hledání – a do hodiny sedíme: v teplém, domovem prozářeném penziónku v Hřebečné.

A je čas návratu. Pozvolna stoupáme po silnicí Hřebečnou až na Krušnohorskou magistrálu: Horní Blatná – Boží Dar, pak podél Mrtvého rybníka, k Abrtamské zatáčce a zpátky na chatu. Je tak asi kolem 16:00. Čistého času jsme v lyžařské stopě strávili asi 5 hodin. Z mapy Mirek odečetl, že máme v nohou cca 30km. Když uvážíme, že průměrná rychlost mohla být těch 6 km/hod, tak to vcelku odpovídá.

neděle

V neděli ráno vyrazil Zdeněk na svou osamělou hřebenovou pouť - o tom, jak ji prožil, píše zde :

Budu na to sám. Je mlha, a snad i proto nikdo nepospíchá. Loučíme se a já nandávám běžky a vyrážím hned od chaty. Je jedenáct. Přemýšlím, kudy vlastně pojedu. Vlak mi jede v 16:32 z Perninku. Těším se, že se nebudu muset vracet a podívám se trochu dál, odkud bych se do chaty už sotva vracel za světla.

Klasický nástup: kolem Abrtamské zatáčky vzhůru na rozcestí lyžařských stop. Volím opět trasu přes rezervaci Božidarské rašeliniště. Je to pěkná cesta, tak ještě jednou. Navíc jsem zvědav, jak dál do Horní Blatné. Jde to celkem dobře. Cesta mezi „Myslivnami“ a „Rýžovnou“ sice vede po silnici, ale povrch je dobře zasněžený a ničím nesypaný. Dále už silnice končí a málo prošlapaná stopa mě vede stále západním směrem, a někde pod Blatenským vrchem se napojuji na stopy spojující Horní Blatnou s Perninkem.

Horní Blatná s Blatenským vrchem v pozadí

A detail z Horní Blatné v podzimní náladě

Stopy jsou pěkné, protažené. Sníh ještě lepší. Odrážím se a…? KLOUŽU, KLOUžu, KLoužu, (Odrazit? - Ne!) stále kloužu, .loužu, ..žů a …ú. A tak to jde pořád dokola. Prostě paráda. Jediným nedostatkem je jen absence jakýchkoliv ukazatelů. Volím směr, který mě přivádí nad osadu Pernink. Je ještě brzo. Studuji mapu a je to jasné. Jedu přes Zaječí horu na Jelení! Teď jsem na Krušnohorské magistrále: Boží Dar – Jelení (Henneberg). Krásná cesta. Nikdy jsem netušil, jak je to tu nádherný! Přijíždím k hranicím, až do míst, kde se Německo ostře zařezává do našeho území. S překvapením zjišťuji, že lze pokračovat, a jdu na to. Kloužu po německé straně, v německých stopách. Hranice tu důsledně střeží dobře maskovaní strážci hranic, a tak když začínám ztrácet výšku, otáčím to a vracím se stejnou cestou pouze povoleným přechodem. Jednoho si fotím. Ten jen protahuje ústa, jinak nereaguje.

Cítím příjemnou únavu. Čas je dobrý. Vracím se stejnou cestou, jen míjím odbočku na Pernink a pokračuji po vrstevnici až ke sjezdovkám. Není to daleko. Sjíždím sjezdovku a jsem na doma! Pozoruhodné místo. Pernink je někde pode mnou. Trať řeže svah a pokračuje obloukem přes vysoký viadukt. Pod ním navazuje horní sjezdovka na spodní, a všude spoustu lidí. Občerstvuji se v bufetu pod sjezdovkou. Na nádraží se ještě stihám celý převléct – čekárna je zavřena, ale mám to štěstí, že mi při tom alespoň nikdo neasistuje. Za chvíli se to tu však zahušťuje, ale místa ve vlaku do Karlových Varů je habaděj. Mimochodem, se svojí výškou 914 m je to druhé nejvyšší nádraží ve Střední Evropě.

Cesta trvá hodinu. Stihám i přesun na autobusové nádraží. V 18:15 jede autobus na Hradčanskou. Prý neberou běžky bez futrálu. No, uvidím ... Je plno! Běžky jsou však už v zavazadlovém prostoru a než je vyndávat, je jednodušší mě také naložit. Řidič je uznalý a tak usedám na kobereček na schody. A ty dvě hodiny v autobusu utíkají rychleji než by se zdálo. Byl to opět pěkný den a vzpomínky na něj jen tak nevyprchají …

Zdeněk

My ostatní jsme vyklidili chatu a vyrazili do Božího Daru. Tam si Brč, Dorka a VPepa klidně lyžovali na Neklidu, zatímco my s Editou jsme v dojetí zatlačili slzy pýchy, když Marek začal kroužit své prvé obloučky, cítit jistotu v pluhu a s grácií se vyvážel na provazovém vleku...

Pak všichni šťastně dorazili v neděli domů a vyprávění je konec.

V Praze dne 24. ledna 2001
odkaz naJarouš

odkaz na hlavní stránku www.BBCC.cz