SÁZAVA HISTORY zpět

V Praze dne 20. září 1999

Ahoj všichni,
bez dlouhých úvodů půjdu rovnou k věci - tedy k naší již 21. akci s názvem Sázava - úmyslně byla tato akce BBCC pojmenovaná po naší známé řece, neboť jsme se tentokrát nedrželi kol, ale pádel - změna je holt život. Akce se konala ve dnech 10. - 12. září, duchovním otcem a víkendovým vůdcem se pro tentokrát stal Olda (jak již začíná být u vodáckých akcí BBCC tradicí), jako základna nám posloužilo oblíbené Brziho letní sídlo v Borku u Jílového u Prahy a krásné počasí bylo objednáno, takže jsme se v pátek mohli klidně začít sjíždět …

Pátek 10. září
Jako vždy, na začátek trochu statistiky - zřejmě vám některá jména budou připadat neznámá, ale, stejně jako v létě na Vltavě, se i této akce BBCC zúčastnilo několik skvělých hostů z řad Oldových přátel. Takže …

cca 18,00 - na Brziho letním sídle již byli přítomni

Pro páteční večer nás tedy celkem bylo …

… 20 lidí + žádný pes + 5 lodí + 2 stany postavené + 3 stany nepostavené + 8 aut …

Po té, co Brzi všechny přítomné seznámil s vodním systémem mytí nádobí, mytí rukou, mytí zeleniny a bůh ví čeho všeho a odborně na požádání předvedl splachování toalety, probíhal večer, jak již bylo předem naplánováno, podle všech dobrých zvyklostí BBCC - tedy pivo, víno, zpěv. A někteří se v tomto duchu veselili až do časných ranních hodin.
Jen čokoládové lázeňské oplatky tentokrát chyběly a Whisky cream Brzi podával pouze s kávou (na druhou stranu ale zase nikdo kávičkou nepohrdnul).

Rekapitulace:  
Celkem se zúčastnilo: 20 lidí
Celkem přespalo: 20 lidí
Celkem aut: 7 + 1 Škoda 1203
Celkem stanů: 2 postavené + 3 nepostavené
Počasí: nádherně teploučko, t = cca 25° C
Celkem km: 34 km
Trasa: Praha - Jesenice - Jílové u Prahy - Borek u Jílového u Prahy - Brziho letní sídlo

Sobota 11. září
Vzhledem k tomu, že někteří z nás museli být v 9,30 pro lodě v Horních Jirčanech, byl budíček nařízen nejpozději na 7,45. Takže v
8,00
- trio Jindra - Olda - Brácha obešlo celé obydlí i s přilehlými stany a s písní “Vstávej semínko holala, …” nám dávalo jasně najevo, že už je nejvyšší čas vylézt z pelíšků (při tom zpěvu se stejně už nic jiného dělat nedalo). Vylézali jsme ze svých spacáčků a peřinek a venku nás vítalo nádherné slunečné ráno - zkrátka jen vyjet na vodu.
Při snídani nám pak Olda nastínil ideu přeautění, což tentokrát opravdu vyžadovalo celého muže s notnou dávkou organizačních schopností. Plán byl sestaven zhruba takto:

  1. Kožaři přeloží svojí loď na 1200trojku a svojí osádku (kromě Zdeňka) do 1200trojky
  2. v 9,00 odjede Brzi, Zdeněk, Honza, Vašek, Vr. a Pfyzik do Jílového (Zdeněk samozřejmě bez své osádky)
  3. Brzi, Zdeněk a Honza odjedou do Davle, kde zanechají 2 auta a Talbotem se vrátí do Jílového, kde na ně my ostatní budeme čekat na náměstí
  4. v 9,30 vyzvedneme v Horních Jirčanech 4 zamluvené lodě
  5. mezitím se Brácha s Jindrou, Píťou, Lídou a Danem přesunou 1200trojkou do Týnce nad Sázavou
  6. v Radlíku na nádraží vyzvedne Olda svého zatím přísně utajeného háčka, v Týnci na nádraží vyzvedne Valachy a všichni zúčastnění v bodu 5) a 6) společně počkají na nás
  7. cca v 10,30 se sejdeme v Týnci nad Sázavou
  8. cca v 11,00 odjedeme po vodě směr Davle

Ovšem člověk míní a život mění a to pominu drobný detail, že v závěru diskuse kdo, kam, kdy a s kým - tedy ke konci snídaně už vše bylo tak proorganizované, že nikdo nevěděl, kam má se svým autem vlastně jet a koho do něj naložit, nicméně
v 8,50
se zdařilo uzamknout objekt Brziho letního sídla a sešli jsme k autům (v tuto chvíli již byl bod č. 1 splněn přesně podle stanoveného plánu).

bod č. 2
Odjezd se lehce přizdržel neboť u aut jsme zjistili, že Pfyzikovi, mě a Brzimu kdosi v noci ukradl stěrače - mě navíc jedno rameno ohnul a Brzimu ho dokonce ulomil. Sice starý a otřepaný vtípek, ale můžete mi věřit, že nasírá pořád stejně.
A to neřádům zlodějíčkům vůbec nevadilo, že ve 1200trojce klidně spí Brácha s Jindrou.

bod č. 3
Původně bylo plánováno zaparkovat v Jílovém na náměstí a počkat až Brzi, Honza a Zdeněk zavezou auta do Davle. Ale kdo byl někdy v sobotu ráno v Jílovém na náměstí, ten určitě tuší, že se nám parkovací manévr asi příliš nezdařil. Náměstí totiž bylo plné aut a tlustých maminek, tatínků a tchýní, kteří se hnaly s obrovskými taškami a vzpírajícími se dětmi po nákupech, aby na svých rekreačních sídlech v blízkém i vzdálenějším okolí netrpěli o slunném víkendu hlady a na čerstvém vzduchu zase pár kil při “odpočinku” přibrali.
Nakonec jsme tedy každý zaparkovali, kde jsme našli flek a jen jsme doufali, že nás Brzi po návratu z Davle v okolí náměstí najde.
Minuty pomalu ubíhaly, nervozita rostla a v 9,30
nám bylo jasné, že lodě zřejmě vyzvednout nestíháme a pomalu nám i začínalo docházet, že jsme v našem časovém plánu vlastně pozapomněli započítat dobu cesty do Davle a zpět (o hledání místa v Davli ani nemluvě - zvláště, když zde probíhala akce příznivců vojenských událostí “Dobývání mostu u Remagenu”).
9,40
- konečně se z Davle vrátil Talbot s přeautovači a v
9,47
- se nám zdařilo odjet směrem na Horní Jirčany. V Týnci nad Sázavou se zatím všichni zdárně sešli a právě v tomto okamžiku usedali do hospody.

bod č. 4
v 10,00
- s půlhodinovým zpožděním jsme stanuli před půjčovnou lodí, ovšem vrata byla neúprosně uzamčena zámkem. Překvapivě až tato skutečnost donutila Brziho vzít telefon, zavolat vypůjčovatelům a oznámit jim, že mezi 9,00 a 9,30 zřejmě nepřijedeme.
Ačkoli nám majitelka slíbila, že tam hned někdo jede, následovaly dlouhé minuty čekání, kdy jsme různě pospávali v trávě nebo v autech a ze sladké dřímoty nás jen občas vytrhnul příšerný štěkot toho přiblblého psa u sousedů za plotem, který neustále svým páníčkům předváděl, jak skvělý hlídač je. Kašlali na něj ale stejně jako my.
10,30
- mlčky jsme přešli hodinu původně plánovaného srazu v Týnci
10,47 - tedy po 47 MINUTÁCH !!!
se konečně objevil (nepříjemný) chlap od půjčovny. Vydal nám lodě a pádla, sepsal s Brzim smlouvu, zinkasoval peníze a během 5 minut zavěsil opět zámek na vrata a byl pryč.
11,06
- ačkoli byl zhruba na tuto hodinu stanoven odjezd loděma z Týnce nad Sázavou, vyjížděli jsme autama z Horních Jirčan

bod č. 5
byl splněn přesně podle plánu

bod č. 6
byl splněn přesně podle plánu

bod č. 7
v 11,30
- tedy s hodinovým zpožděním jsme konečně dorazili do Týnce nad Sázavou, uložili jsme lodě k vodě a odešli jsme do vodáckého a turistického centra Bisport - zkrátka šli jsme do hospody na neplánovaný oběd. Konečně jsme také mohli pozdravit Valachy (Jardu + Editu) a byl nám odtajněn Oldův háček - nebo spíše hačice Hanka Hanková.

Pro dnešek nás tedy bylo …

… 23 lidí + 10 lodí + 2 stany postavené + 3 stany nepostavené + 9 aut …

bod č. 8
13,30 - 14,00
- aniž bychom brali jakýkoli ohled na původní časový plán, postupně jsme nasedali do lodí a vypluli jsme směrem k Davli (koneckonců jinam se ani jet nedalo, i když kdo by chtěl proti proudu ….)
Po dobu plavby byl čas neměřen - pluli jsme, pluli jsme a pluli jsme. Kolem nás louky, stromy, skály, pod námi jen voda a hromada kamení.
Ovšem až taková nuda to zase nebyla …

Lodě a obsazení:

  1. loď = 3x Kožaři - tedy zkušený kormidelník Zdeněk + zkušená hačice Lída + jistě rovněž zkušený porcelán Dan
  2. loď = polozkušený kormidelník Brzi + skvělá hačice Simča
  3. loď = zkušený kormidelník Pfyzik + zkušená hačice Píďalka
  4. loď = polozkušený kormidelník Vašek + zřejmě zkušená hačice Ryšavka
  5. loď = zkušený kormidelník Honza + lehce zkušený Pionýr + nezkušená Podčarovka - oba střídající se na postech nezkušeného háčka a nezkušeného porcelána
  6. loď = nezkušený kormidelník Vrstevnice + nezkušená hačice Vrstevnička
  7. loď = zkušený kormidelník Olda + zkušená hačice Hanka + porcelán Píťa
  8. loď = nezkušený kormidelník Brácha + zkušený háček (ovšem mnohem zkušenější “motor”) Jindra
  9. loď = zkušená kormidelnice Edita + polozkušený háček Jarouš
  10. loď = zkušený kormidelník Netrefil + zkušená hačice Žádnej

Jezy, voleje a to ostatní:

Vyjeli jsme na říčním kilometru 19,35 od objektu vodáckého a turistického centra Bisport, které je díky svému vzhledu novodobé rotundy nepřehlédnutelnou dominantou pravého břehu Sázavy, podjeli jsme most, minuli jsme vyústění Janovického potoka a už jsme byli v prvních peřejkách. Krátce za nimi jsme opustili Týnec nad Sázavou.

jez č. 1 = Podělusy/Chrást
říční kilometr 17,9 - jez je polosjízdný - zkušení vodáci sjíždějí jez vlevo od propusti provalenou částí, která tvoří malou kamenitou kaskádu. Za vyššího stavu vody lze jez údajně sjet i vorovou propustí, která je však stále zavřená.
Jez jel jenom Pfyzik, my ostatní jsme lodě přetáhli.
Sluníčko svítilo a hřálo ze všech sil, nálada byla skvělá, jen Jarouš se dožadoval výměny kormidelníka a Edita chtěla vyměnit háčka.
Pod jezem jsme sjeli krátkou peřejku, která končila volejem před dalším jezem.

jez č. 2 = Brejlov
říční kilometr 17,0 - jez je sjízdný pouze za vyššího stavu vody narušenou částí u pravého břehu. Ovšem o tomto víkendu vyšší stav evidentně nebyl, takže jsme lodě přetáhli a pokračovali jsme dál. Ale než jsme stihli pořádně namočit pádla, byli jsme pro změnu u jezu …

jez č. 3 = Kaňov
říční kilometr 16,2 - bez jakýchkoli diskusí je tento jez nesjízdný, takže lodě jsme přenesli a pak jsme udělali pauzičku na vykoupání - ponechat vodopád více jak 2 metry vysokého jezu bez povšimnutí by také byla hrubá nekázeň. No a za jezem nás opět čekali peřeje, takže jsme lehce otloukli lodě o kamínky a za chvíli jsme přijeli k dalšímu jezu …

jez č. 4 = Krhanice
říční kilometr 15,45 - první jez, který byl sjízdný, takže jsme ho všichni jeli. Jindra signalizovala pobyt lodi na jezu hlasitým jekotem a Valachy vlnka pod jezem převrhla, díky čemuž jsme mohli zapít první udělání.
A zase chvilku peřejky, kousek voleje a byl tu další jez …

jez č. 5 = Pěnkava
říční kilometr 14,95 - tedy přiznám se, že ať dělám co dělám, jak vypadal tenhle jez si už vzpomenout nedokážu. Podle vodáckého průvodce je ale tento jez údajně sjízdný propustí zhruba uprostřed řeky a mám pocit, že i my jsme tento jez jeli a zřejmě všichni bez problémů, protože kdyby se někdo cvaknul, alespoň bych o tom měla záznam. (“Svatá pravda” - pozn. Olda.)
To co následovalo pod jezem, o tom se ovšem nikomu z nás v noci určitě nesnilo. Projížděli jsme zhruba tříkilometrový úsek poměrně náročných peřejí - prubířský kámen všech partnerských i nepartnerských vztahů. Boky lodě se tloukli o kameny, co chvíli musela některá z posádek uvolňovat své plavidlo uvízlé mezi balvany a téměř všechny lodě se v tomto úseku udělaly, některé pro velký úspěch i vícekrát. Ovšem veškeré partnerské svazky i nesvazky to přežili bez poskvrny a lodě nakonec také (i když mnohdy měly namále).
Mezi nejkurióznější převržení určitě patřilo cvaknutí lodě Brziho a Simči, kteří se slitovali nad “stopařem” Pionýrem - tomu ujela loď s Honzou a Podčarovkou po té, co ji jako obětavý porcelán uvolnil z kamenů. Coby “stopař” ovšem nezvládl nástupní manévr, takže se všichni tři pěkně vykoupali. A pak berte stopaře … - ale na druhou stranu Pionýr svůj neuvážený manévr odnesl pěkně odřenými zády.
Příjemnou změnou a alespoň chvilkovým vysvobozením z peřejnatého zajetí byl jez na okraji Kamenného Újezdce …

jez č. 6 = Lesní jez
říční kilometr 12,05 - jez je sjízdný propustí, jen najetí velmi znepříjemňuje silný proud, který nekompromisně táhne plavidlo vpravo do náhonu. No ale zvládli jsme najet všichni (někteří sice až na podruhé) a projeli jsme bez komplikací. A pod jezem nás opět čekali - určitě všichni uhádnete - samozřejmě peřeje, ale ne již tak drastického rázu, které zakrátko vystřídal volej před dalším jezem …
Ne
nenásledoval další jez, ale na rozhraní peřeje/volej jsme po zdolání 6-ti jezů, hromad kamení a pár chvilek klidné vody zastavili u levého břehu v hospodě U Staré pošty v Kamenném Přívoze. Bylo cca 16,00 a za námi byla zhruba první polovina cesty - před námi byla překvapivě ta druhá. Dali jsme nějaké to pivo, limonádu, nějaké Chipsy a cuc na klacku a provedli jsme první obhlídku povrchových zranění (leč duševní byla možná horší - zvláště u některých “stopařů”).
Vzhledem k pokročilé hodině a s vidinou mnoha kilometrů před námi jsme se příliš dlouho v hospodě nezdržovali a cca v 16,30 jsme se vydali dál …

jez č. 7 = Kamenný Přívoz
říční kilometr 11,0 - narušený jez je sjízdný vorovou propustí a všichni jsme ho sjeli bez velkých obtíží (také jsme ho celou půlhodinku studovali přes plot hospody). Pod jezem jsme absolvovali nezbytné peřejky a už jsme zase byli na voleji - alespoň jsme se mohli v klídku pokochat okolními lesy a prohlédnout si vysoký kamenný železniční viadukt nad roklí Kocour. A už tu byl další, pro dnešek poslední jez …

jez č. 8 = Žampach
říční kilometr 9,85 - jez je sjízdný vorovou propustí, ale díky kamenům pod propustí to není žádná legrace. Chvíli jsme jez pozorovali a ostřílení vodáci udíleli rady. Pak jsem, v domnění, že i ostatní odjíždějí, já s Vrstevničkou přetáhla loď přes jez a odjely jsme, takže další vím jen z vyprávění …
… všichni ostatní sice rovněž nasedli do lodí, ovšem s úmyslem jez sjet. A někteří i okusili záludnost kamenů pod jezem, takže o zábavu bylo na dost dlouho postaráno. A kromě krásných zážitků (u těch, co sjeli) a duševních otřesů (u těch, co se cvakli) byli zaznamenány i materiální ztráty - Honza a Podčarovka zde utopili svá trička BBCC (pantofli Podčarovky pak, již zcela neočekávaně, ulovili o několik kilometrů dále).
Pod Žampachem nás pak čekal snad nejromantičtější úsek celé Sázavy, kdy řeka protéká sázavským kaňonem s nepřístupnými skalnatými srázy a břehy i skalnaté ostrohy jsou posety různorodými sruby a chatami.
Peřeje se střídaly s krátkými úseky stojaté vody, sluníčko se poměrně rychle začalo schovávat za vrcholky stromů a horký den vystřídal podvečerní chlad, který jsme zvláště na vodě začali pociťovat dosti znatelně.

říční kilometr 3,5 - minuli jsme Pikovický kemp a vjeli jsme do poslední etapy naší cesty - tedy na závěrečný, třiapůlkilometrový volej. Na březích řeky rychle přibývalo chat a různých rekreačních stavení, již tak špinavá řeka byla ještě špinavější a na hladině jsme potkávali čím dál více plastových lahví.
cca 19,00
- postupně jsme přijížděli do Davle. Zpěv ptáků v korunách stromů nahradil křik jakýchsi opilců na silnici, vůně lesa byla nenávratně pryč a nad řekou se nesl smrad spalovaného odpadu - hurá, civilizace je tady !!!
Jako první dojela do cíle loď s obsazením Honza + Pionýr + Podčarovka, která na závěrečném voleji tvrdě soutěžila s lodí Vašek + Ryšavka - ti se ovšem nakonec museli spokojit až s druhým místem.

Cvakání:

Honza + Pionýr + Podčarovka - 3x

Brzi + Simča - 1x

Valaši - 1x

Brácha + Jindra - 2x

Olda + Hanka - 1x

Necvakání:
ani jednou se samozřejmě necvakli ti ostatní - tedy

V Davli jsme rychle vytahali lodě z vody, Valaši bez dlouhého otálení naložili loď, rozloučili se a ujížděli ku Praze - takže nás bylo …

… 21 lidí + 9 lodí + 2 stany postavené + 3 stany nepostavené + 8 aut …

… a řidiči odjeli pro auta do Týnce.
20,15
- nakládání lodí, převlékání do suchého, odjezd k Brzimu
cca 21,02
- konečně jsme byli doma - tedy na Brziho letním sídle a následoval nejdůležitější bod večera = Oldovy BUŘTY V PIVĚ. Nekonečně dlouho jsme čekali na první porce této božské many (remoska nás pěkně vypekla a místo aby buřty rozpekla za 20 minut, trvalo jí to podstatně déle), ale dočkali jsme se první várky, druhé i třetí. A pak jsme s plnými žaludky poměrně rychle odpadávali do svých pelíšků a spokojeně usínali. Jen Jindra ještě chvíli místo spánku ve 1200trojce statečně střežila zbylé stěrače a hbitě odehnala každého podezřelého z okolí našich aut.

Rekapitulace:  
Celkem se zúčastnilo: 23 lidí
Celkem aut: 9
Celkem lodí: 10 lodí
Celkem přespalo: 21 lidí + 9 lodí + 8 aut
Celkem stanů: 2 postavených + 3 nepostavený
Počasí: na půlku září neskutečné teplo, t = cca 28° C
Hrubý čas: 5:30
Celkem km: 19,35 říčních km
Trasa: Týnec nad Sázavou - Krhanice - Kamenný Újezdec - Kamenný Újezd - Pikovice - Davle
Cesta: peřeje, volej, jez a tak pořád dokola

Neděle 12. září
cca 8,00
- vrzli dveře a do pokoje se tiše vplížil Píťa, který fotoaparátem dokumentoval veškeré ranní nedění na Brziho letním sídle. Naštěstí ale občas kontroloval, zda je film ve fotoaparátu správně založen, takže se nikdo nesnažil sebrat mu tuto “nebezpečnou” hračku, ale v klidu jsme si ještě chvilku pospali.
cca 8,30
- pomalu jsme začali vylézat do slunečného rána a při dojídání sobotních zbytků jsme rychle propadli lenivé nedělní siestě. Pak ale začalo hrozit, že znovu usneme a tak jsme raději začali uklízet a připravovat se na dnešní plavbu.
11,40
- konečně jsme se dopracovali k odjezdu do Týnce - jen Kožaři nabrali kurz do Prahy a dnešní jízdy se neúčastnili. Takže pro dnešek nás bylo …

… 19 lidí + 8 lodí + nějaké ty stany + 7 aut …

Cestou do Týnce ještě Honza s Brzim přistavili svá auta na most do Krhanic, abychom se měli po dojezdu čím přeautit a za chvíli jsme byli na nám již známém parkovišti v Týnci. Ovšem, pokud si myslíte, že jsme hned shodili lodě na vodu a vyjeli jsme, asi byste prohádali - nejprve jsme zašli na startovní pivo do turistického a vodáckého centra Bisport. Pak teprve jsme byli připraveni odrazit od břehu …
12,30
- odjezd. Dnes jsme měli naplánován stejný úsek jako včera - jen konec byl stanoven v Krhanicích. Hned po vyplutí se na kamenu cvaknul Brácha s Jindrou, pak si, po bezchybném splutí jezu č. 1 = Podělusy/Chrást, dala loď Netrefil + Žádnej jednoho břehuláčka (samozřejmě již s opět plně naloženou lodí) a před druhým jezem = Brejlov absolvovala ostudnou vodáckou záležitost ještě naše loď - na tom nejvolejovatějším voleji 10 metrů před jezem jsme s Vrstevničkou zůstali viset na kameni, který pod hladinou vůbec nebyl vidět. Do špinavé vody se ani jedné z nás nechtělo a tak jsme tam viseli dokud se nad námi neslitoval Netrefil se Žádným, kteří nás po pár uvolňovacích manévrech nakonec nevodácky svou lodí z kamene sešťouchli. Ale přiznám se, že nám dvakrát do smíchu nebylo.
Pak už byla celkem pohodička - chvíli jsme jeli peřejkami, chvíli jsme soulodili na voleji, no a sem tam jsme přetáhli nebo sjeli jez (na Kaňově jsme se samozřejmě neopomněli ve vodopádu jezu vykoupat). Sluníčko nádherně svítilo a hřálo a z vody kolem nás koukaly různě tvarované balvany a kusy stromů. Až by si člověk mohl připadat jak na horském potoce kdesi v divočině, kdyby ho ovšem do české reality neustále nevracely slepice neúnavně hrabající na březích kolem řeky a hledající tlusťoučké červíky. Zkrátka romantika.

Cvakání:

Brácha + Jindra - 1x

Netrefil + Žádnej - 1x

Necvakání:
ani jednou se samozřejmě necvakli ti ostatní - tedy

14,45 - na říčním kilometru cca 15,35 - tedy pod Krhanickým mostem jsme tahali lodě z vody, dojeli jsme pro auta a odjeli jsme všichni zpět do Týnce, abychom ještě naposledy navštívili turistické a vodácké centrum Bisport - tentokrát za účelem pozdního oběda. Nutno přiznat, že ačkoli jsme s tímto podnikem byly napoprvé přímo nadšeni, nyní naše radost rychle opadávala - trvalo celé dvě hodiny než jsme byli obslouženi.
17,15
- konečně najedeni jsme opustili Bisport - někteří jeli vrátit lodě, Brácha s Jindrou a Píťou odjeli k domovu a Olda s Hankou a se Simčou na chatu.
17,45 - vrátili jsme
lodě - kontrolou překvapivě prošla i naražená špice u Honzovy lodě, vyinkasovali jsme zpět zálohu a rovněž jsme odjeli zpět na základnu
Cestou zpět k Brzimu letnímu sídlu se mi v Borku ještě zdařilo s mým červeným Favoritkem zapadnout kolem do dešťové škarpy - na úzké silnici jsem uhýbala protijedoucímu autu a holt jsem to neodhadla. Majitel pozemku byl ale na podobné karamboly evidentně zvyklý a s jeho pomocí (a s Brziho a s Pionýrovou a s Pfyzikovou a s …) jsme auto ručně vyzvedli (jinak to prostě nešlo) a zase vrátili na silnici. Naštěstí to auto a hlavně kolo přežilo bez úhony (ovšem já jsem v Borku protijedoucímu autu uhýbala rozhodně naposledy).

Rekapitulace:  
Celkem se zúčastnilo: 18 lidí
Celkem aut: 7
Celkem lodí: 8
Počasí: nádhera, t = cca 28° C
Hrubý čas: 2:15
Celkem km: 4 říční km
Trasa: Týnec nad Sázavou - Krhanice

No a pak už následovalo jen balení, loučení a odjezd. Takže zase příště AHOJ !!!

VrstevniceJ

 

P. S.
Závěrem si přece jenom ještě neodpustím jednu poznámečku …

V létě na Vltavě jsem, coby vodácký zárodek blíže neznajíc jakýkoli říční tok, měla pocit, že řeka je špinavá evidentně vůbec netušíc, jak špína vypadá. Přišlo mi úplně normální, že v peřejích jsou vidět všechny balvany, kamínky a oblázky ve své přirozené barevnosti až do toho nejmenšího a i na voleji člověk bez problémů viděl, jak to vypadá v, pro vodáka, nejkritičtějších místech pod hladinou (místy i hlouběji). O rybkách vyhřívajících se na zlatých písečných mělčinách ani nemluvě.
Sázava tedy byla, alespoň pro mě, naprostý šok - říční tok svou barvou (i teplotou) bílýho kafe připomínal spíše stoku, kde všechny balvany (oblázky příliš vidět nebyly) byly potaženy stejným našedlým povlakem a i když v peřejích byly přece jenom vidět, na voleji byl člověk naprosto ztracen, protože skryté balvanové nebezpečí spatřil až na vzdálenost zhruba 10-ti centimetrů (pokud ho vůbec spatřil), kdy už toho s lodí příliš nesvedl. Rybu pak bylo možno pouze vytušit ve chvíli, kdy sebou mrskla na hladině. (A to je prý Lužnice v tomhle směru ještě horší.)
Hluboce se tedy omlouvám Vltavě a doufám, že příští rok nám zůstane, alespoň stejně “špinavá” jako letos, rovněž příznivě nakloněna.

AHOJ !!!

Copyright © Vrstevnice/BBCC, 1999


Připomínky mi prosím napiš :

Datum poslední úpravy : 07. dubna 2011
Copyright © BBCC, 1999