Brtsch

severně od Lisabonu
6.-18.9.2015

den místo text
6.9. přílet z Prahy do Lisabonu Trošku nervózní balení, u nás Ája se Štěpánem vyprávějí o Gruzii, trochu těžko se nám balí.
Jáju bolí záda a obligátní rameno, Honzu zub a nějaká uzlina pod lícní kostí.
Odlétáme navečer, přistání v pohodě po 21. h., taxi za 15 Eur nás odvezlo do hotelu Dom Carlos Park, hotel zvenčí vypadá jako stavba ze 70. let. Vevnitř celkem dobré, koupelna z mramoru, výborné snídaně.
Po cestě v letadle zajímavý rozhovor se sousedem o výslovnosti, vojenské službě, námořních objevech, Salazarově vládě, imigrantech v r. 1976.
7.9. Lisabon S Boudewijnem máme rande v Miradouro da Graça, to není lehký úkol, protože to neukazuje Google. Nakonec jsme to dali v 11:45, příjemná vyhlídka na řeku Tajo. Boudewijn s Yvette ukazují, kde měli byt, doporučují, co vidět. Společný oběd v hospůdce, co má asi 15 m2, ochutnáváme solenou tresku, výborné sýry.
Dolů se motáme Alfamou (nejstarší čtvrť Lisabonu), ochlazení u vykopávek domu Casa dos Bicos, konečně u moře u Praça do Comércio.
Procházka čtvrtí Baixa de Convento. Museu Arqueológico do Carmo v kostele zbořeném při zemětřesení v r. 1755, přes Chiado, končíme u Miradouro de Sao Pedro a díváme se na dopolední vyhlídku (Miradouro da Graça) při západu slunce.
Večeříme v Bairro Alto (Honza špíz, Jája vepřový plátek s omáčkou (známka za jídlo tak na 2-))
8.9. Lisabon
   Belém
Snídaně jsou tu moc dobré, tradiční sladkosti, ovoce, klobásky.
Jedeme tramvají č. 15, čeká tam velký dav lidí, když konečně tramvaj přijede, velká tlačenice, 50 min. hrůzy, vypadneme hned na kraji Beléma.
Po chvíli čekání před klášterem nás najednou pustí (popravdě nás vcucla nějaká skupina). Prohlídka kostela, pak muzeum námořnictví. Přemýšlíme o významu objevitelských cest pro Portugalsko. Polévka u muzea.
Pak Torre de Belém, procházka kolem moře, vyhlídka z moderní vyhlídkové věže. Kafíčko ve starém Belému a zpět do Lisabonu.
Odpočinek v hotelu.
Večer vyrážíme do oblasti Rossio, večeře: Jája calamary, Honza rizoto z plodů moře.
9.9. Lisabon
   Oceanario
   Alfama
Tentokrát jsme se vypravili za modernou - jedem do Parque das Naçoes (moderní prostor vystavěný u příležitosti Expo 98), nádraží od architekta Santiaga Calatravy, díváme se na most Vasco da Gama (nejdelší v Evropě), návštěva Oceanário de Lisboa, zde krásná výstava Japonce Takashi Amano (spojení výtvarna, vody a ryb - jak to umí jen Japonci).
Odpočinek v hotelu. Honzovi není dobře. Honzovi přestala mu fungovat karta na MHD.
Večer starou tramvají na hrad, procházka po okolí, sklenka vína na Miradouro da Graca.
10.9. Cascais
Cabo Da Roca
Sintra
Tiskneme voucher pro půjčovnu aut, Honza vyrazil sám pro auto. Půjčovna trochu zdlouhavá ale nakonec zvládnuto. Máme Nissan Note, moc to nejede, ale stačí.
Ve 13 h. s hodinovým zpožděním přijiždíme na sraz s Boudewijny do Cascais, mondénní místo. Dnes večer bude mít představení Petr Nikl.
Potkáváme se s Boudewijny u hotelu Baia, prohlídka jejich domu ve staré části Cascais, pěkný i teď.
Svačinka, my odjíždíme směr Cabo da Roca - nejzápadnější část Evropy.
Další zastávka u pláže, kde kitují mladí surfaři.
Vpodvečer přejezd do Sintry. Pěkné ubytování v centru Sintry ve starém domě s domácím - intelektuálem.
adresa: R. Consiglieri Pedroso 36 2710-550 Sintra
Večerní procházka po Sintře, k večeři losos (2).
11.9. Sintra
Ericeira
Pan domácí nám poradil neogotický palác Quinta da Regaleira, krásná zahrada, doporučovanou knihovnu jsme minuli.
Vyzvednutí bagáže a výjezd na hrad Castillo de los Moros, místo, kde je hrad, byl obýván již v době bronzové.
Sintra má jiné podnebí, vlhkomilné rostliny. Na letní byt se sem jezdilo již ve 13. stol.
Večer ubytování v Ericeira v pensionu s výhledem na moře. Majitel surfař.
Večeře v doporučeném grilu: sardinky a doráda (1).
12.9. Ericeira Ranní procházka.
Válíme se u moře (jedinkrát na této dovolené).
Večeře ve stejném grilu: plody moře (1).
13.9. Peniche
Alcobaca
Obidos
Aljubarrota
Vyrážíme do Peniche. Procházka městečkem. Kazí se počasí. Čekáme na otevření pevností. Památník věznění za Salazara. Po r. 1975 ubytovna pro uprchlíky.
Další zastávka v Obidos - hezké, naleštěné královské město.
Přejezd do Casa da Padeira v Aljubarrotě (zde slavná bitva 1385).
Večer krátce v Alcobace.
14.9. Aljubarrota
Batalha
Leiria
Casa Da Eira
Malá procházka po Aljubarrotě.
Pak gotický klášter Mostiero de Batalha.
Zastávka v městečku Leiria, universitní město, prolízáme další hrad.
Příjezd do Lousa, ubytování Casa Da Eira (3 noci 14.-17.9.).
Večer procházka k řece - magické místo.